Logo, liikemerkki, yrityksen symboli…

Logon rooli on toimia yrityksen allekirjoituksena, josta viimeistään voi tunnistaa mistä brändistä on kyse. Tämän visuaalisen elementin takana oleva ajatus on usein tärkeämpi kuin sen ulkoasu. Hyvän logon takana on tarina ja tukee brändin syvintä olemusta. Mikä sitten tekee logosta hyvän? Arvioi logoja jättämällä henkilökohtaiset mieltymyksesi taakse ja keskity sen sijaan seuraaviin ominaisuuksiin.

Hyvän logon 5 tunnusmerkkiä

  1. Yksinkertaisuus ja selkeys
    Yksinkertainen logo on helposti tunnistettavissa ja jää mieleen. Parhaimmat logot sisältävät jotain #knokkelaa ja ainutlaatuista, jotka ominaisuuksina vahvistavat tunnistettavuutta.
  2. Muistettavuus
    Jos logo on yksinkertainen ja selkeä, se on usein myös muistettava. Sen pitäisi erottua, varsinkin kilpailijoiden joukosta.
  3. Ajattomuus
    Kestävä logo suunnitellaan pitkäikäisyyttä silmällä pitäen. Sen tulisi toimia vuosienkin päästä, ilman tarvetta trendien seuraamiselle. Ajattomuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö yritysilmettä voisi pikkuhiljaa kehittää.
  4. Monikäyttöisyys
    Hyvä logo näyttää hyvältä eri kokoisena ja erilaisilla alustoilla, oli se sitten digitaalisessa muodossa tai painettuna. Usein näin on, kun logo täyttää ensimmäisen kohdan kriteerin. Logo voidaan suunnitella alusta alkaen myös responsiiviseksi, jolloin se yksinkertaistuu yhä pienempään käyttökohteeseen mentäessä.
  5. Tarkoituksenmukaisuus
    Logon tulee puhutella kohderyhmäänsä. Sen ei tarvitse suoraan kuvastaa yrityksen toimialaa, mutta sen tulee aina edustaa yrityksen brändiä ja arvoja. Logon merkityksen ei tarvitse aueta yksinään tai välittömästi.

Täyttävätkä sinun yrityksesi logo nämä kriteerit? Muista, että logo on vain yksi osa yritysilmeen kokonaisuutta, eikä yksinään riitä tunnistettavan yritys-/brändi-ilmeen luontiin. Ja muista, logo ei ole sama kuin yrityksen brändi.


Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.