Sanotaan, että kaikki alkoi polttomerkistä

Muistatteko sen tarinan brändin synnystä, jonka mukaan käsite syntyi lehmipoikien tavasta merkata karjaa polttomerkin kera? Totta tai ei ja vaikka itsessään tuo polttomerkki ei tehnytkään brändiä, on siinä kuitenkin perää.

Polttomerkkiä (brand, branding) verrataan monesti logoon, jota se tietyssä mielessä onkin. Sillä oli myös toinen tarkoitus kuin pelkästään tunnistaa oma kanttura. Polttomerkattuun karjaan alettiin liittää mielikuvia, joissa esimerkiksi toisen lehmipojan karjaa laidunnettiin vehreämmillä mailla, naudat olivat stressittömämpiä kuin toisen ja siksi liha maistui taivaalliselta. Karja tunnistettiin tietystä polttomerkistä ja näin lehmään liitettiin mielikuvia ilman, että niitä tarvitsi sen enempää vakuutella. Polttomerkistä tuli siis mielikuvien symboli.

Brändi ei ole 

  • logo (logo on vain brändin symboli)
  • graafinen ohjeisto (vaikka johdonmukaisuus onkin tärkeää)
  • tuote tai tuotepakkaus
  • mitä yritys sanoo sen olevan, vaan mitä asiakkaat sanovat

Brändi on

  • mielikuva tai tunne yrityksestä (olemme intuitiivisia, teemme päätöksiä tunteella vaikka haluaisimme tehdä ne rationaalisesti)
  • aura, joka ympäröi yritystä, tuotetta tai ihmistä
  • se mitä tuotteesta, yrityksestä tai ihmisestä puhutaan sen selän takana
  • yksilöiden määrittelemä

Brändi on yrityksesi tuotteisiin ja palveluhin liittyvien assosiaatioiden summa. Määritelmä pitää paikkansa olipa kyseessä sitten suuri monikansallinen yhtiö tai pieni toiminimiyrittäjä.

Vertaillaksesi brändiä suhteessa sen kilpailijoihin, tulee sinun tietää vain millä tavoin se on ainutlaatuinen. Brändit syntyvät ihmisten mielissä pohjautuen juuri ainutlaatuisuuteen.

Brändi ei ole mitä sinä sanot sen olevan

Jokaisella voi olla oma mielikuvansa yrityksestäsi ja siten jokaisella yrityksellä on jo brändi. Asiakkaat muodostavat brändiisi liitettäviä assosiaatioita automaattisesti, halusit sitä tai et. Assosiaatioihin vaikuttavat kokemukset, tieto, tuntemukset, arvot ja uskomukset sekä tietysti huhupuheet.

Mielikuvaa ei koskaan pysty kontroloimaan, mutta siihen voi vaikuttaa kommunikoimalla eri tavoin. Esimerkiksi korkeaa hintaa pidetään usein laadun merkkinä. Tai voit väittää yrityksesi olevan tunnettu hyvästä palvelusta, mutta asiakkaiden kokemus on muuta, on ristiriita valmis ja luottamus tipotiessään. Lupaukset on pystyttävä lunastamaan.

”Minulla on preerian parasta karjaa!” vs. ”Ymmärsin, että sinulla on preerian parasta karjaa.”

Brändiä voidaan myös ajatella persoonana, johon on helppo samaistua, josta joko pitää tai ei pidä. Toki on myös mitään sanomattomia persoonia, kuten myös brändejä ja kukapa heitä muistaa…


Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.