Muistatteko sen tarinan brändin synnystä, jonka mukaan käsite syntyi lehmipoikien tavasta merkata karjaa polttomerkin kera? Totta tai ei ja vaikka itsessään tuo polttomerkki ei tehnytkään brändiä, on siinä kuitenkin perää.
Polttomerkkiä (brand, branding) verrataan monesti logoon, jota se tietyssä mielessä onkin. Sillä oli myös toinen tarkoitus kuin pelkästään tunnistaa oma kanttura. Polttomerkattuun karjaan alettiin liittää mielikuvia, joissa esimerkiksi toisen lehmipojan karjaa laidunnettiin vehreämmillä mailla, naudat olivat stressittömämpiä kuin toisen ja siksi liha maistui taivaalliselta. Karja tunnistettiin tietystä polttomerkistä ja näin lehmään liitettiin mielikuvia ilman, että niitä tarvitsi sen enempää vakuutella. Polttomerkistä tuli siis mielikuvien symboli.
Brändi ei ole
- logo (logo on vain brändin symboli)
- graafinen ohjeisto (vaikka johdonmukaisuus onkin tärkeää)
- tuote tai tuotepakkaus
- mitä yritys sanoo sen olevan, vaan mitä asiakkaat sanovat
Brändi on
- mielikuva tai tunne yrityksestä (olemme intuitiivisia, teemme päätöksiä tunteella vaikka haluaisimme tehdä ne rationaalisesti)
- aura, joka ympäröi yritystä, tuotetta tai ihmistä
- se mitä tuotteesta, yrityksestä tai ihmisestä puhutaan sen selän takana
- yksilöiden määrittelemä
Vertaillaksesi brändiä suhteessa sen kilpailijoihin, tulee sinun tietää vain millä tavoin se on ainutlaatuinen. Brändit syntyvät ihmisten mielissä pohjautuen juuri ainutlaatuisuuteen.
Brändi ei ole mitä sinä sanot sen olevan
Jokaisella voi olla oma mielikuva yrityksestä ja siten meillä jokaisella on jo brändi. Tosin, vasta kun useammalla on sama tunne yrityksestä, voidaan puhua oikeasta brändistä.
Mielikuvaa ei koskaan pysty kontroloimaan, mutta siihen voi vaikuttaa kommunikoimalla eri tavoin. Voit väittää yrityksesi olevan tunnettu hyvästä palvelusta, mutta asiakkaiden kokemus on muuta, on ristiriita valmis ja luottamus tipotiessään.
Brändiä voidaan myös ajatella persoonana, johon on helppo samaistua, josta joko pitää tai ei pidä. Toki on myös mitään sanomattomia persoonia, kuten myös brändejä ja kukapa heitä muistaa…

Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.