Nomen est omen

Yrityksen, tuotteen tai palvelun nimen keksiminen on aikaa vievä prosessi. Kun sopiva nimi on mielestäsi löytynyt, onkin sen nettisivuosoite varattu tai vastaava nimi löytyy jo PRH:n listoilta. Oikotietä suunnitteluun ei valitettavasti ole, mutta tässä sen tueksi muutamia kriteereitä, jotka auttavat pohtimaan onko suunnittelupöydällä olevat nimiehdokkaat voittajia.

Hyvä nimi on

  1. EROTTUVA
    Yleisnimi ei ole hyvä yrityksen nimi. Nimen pitäisi erottua kilpailijoiden nimistä sekä tekstin seassa käytettäessä muista lauseen sanoista. Tätä kutsutaan myös ”puhevirran näkyvyydeksi”, jonka avulla lukija tai kuulija erottaa yrityksen nimen keskeltä lausetta.
  2. LYHYT
    Neljä tavua tai vähemmän. Yli neljä, ja ihmiset alkavat lyhentää nimeä päivittäisessä käytössään, mikä voi vahingoittaa brändiä.
  3. SOPIVA
    Sopiva ei tarkoita niin kuvailevaa, että se kuulostaisi geneeriseltä yleissanalta. Jos nimi voisi sopia toisen kategorian yrityksen nimeksi, jatka etsimistä. Hyvä brändinimi ei parhaimmillaan viittaa mitenkään tuotteeseen tai palveluun mitä yritys myy, mutta silti jotenkin tuntuu sopivalta.
  4. HELPPO LAUSUA
    Hyvällä nimellä on kelpo ”suutuntuma”, mikä tarkoittaa sitä, että ihmiset pitävät siitä miltä se kuulostaa ja ovat siksi halukkaampia käyttämään sitä.
  5. HELPPO KIRJOITTAA
    Vaikka yrityksesi nimi on suutuntumaltaan hyvä, mutta joudut sen joka kerta tavaamaan, vaikeuttaa se nimen käyttöä. Vaikea kirjoitusasu saattaa myös aiheuttaa asiakkaiden keskuudessa hämmennystä.
  6. LAAJENNETTAVISSA
    Parhaat nimet taipuvat sanaleikkeihin, sopivat tarinankerrontaan, grafiikkaan, mainontaan ja muuhun viestintään.
  7. REKISTÖITÄVISSÄ
    Tarkista aina Patentti- ja rekisterihallituksen tietokannasta, löytyykö vastaavia nimiä. Entäpä onko nettisivujen domain saatavilla?

Nimi on hyvin olennainen osa brändiä, sillä asiakkaat haluavat kätevän tavan tunnistaa, muistaa brändejä sekä vertailla ja jutustella yrityksistä ja tuotteista. Nimi on enne ja parempi nimi voittakoon!


Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.