Vakkakylmä

Brändistrategia ja yritysilme

Knok rakensi Vakkakylmälle tien oman yritystoiminnan ytimeen

Matkan aikana syntyi tunnistettava brändi, joka on kasvattanut kylmäalan palveluita tarjoavan Vakkakylmän alueellista näkyvyyttä merkittävästi.

Yrityksen logo on vain yksi osa brändiä

Kun Vakkakylmän toimitusjohtaja Tero Wallinin entinen yhtiökumppani jäi eläkkeelle, oli aika pysähtyä pohtimaan yrityksen tulevaisuutta. Knokin brändiasiantuntija Janne Puurunen lähti yhdessä Wallinin kanssa pohtimaan millainen yritys Vakkakylmä nykyään on ja millainen se haluaa tulevaisuudessa olla.

Lähtökohtia kuvastaa vanha logo, jossa yrityksen nimi oli jaettu puoliksi kahdelle riville.

”Saimme palautetta, ettei siitä koskaan tiennyt, pitääkö nimi kirjoittaa yhteen vai erikseen, onko siinä väliviiva ja kirjoitetaanko kylmä isolla k-kirjaimella vai ei”, Wallin kuvailee.

Yrityksen perusajatukset oli raapustettu aikoinaan jonkun pahvinpalan kulmaan, mutta ne olivat jääneet pyörimään lähinnä yhden tai kahden ihmisen pään sisälle. Puurunen auttoi Wallinia kirkastamaan ja sanallistamaan ajatuksiaan.

”Jannen ei tarvinnut keksiä yritykselle visiota, vaan hän osasi kakistaa sen ulos meistä itsestämme”, Wallin kiittelee haastatteluiden ilmapiiriä.

Brändi läpäisee koko yrityksen toiminnan

Vakkakylmän kärkiviestit, arvot ja erilaiset asiakasprofiilit löytyivät vähitellen yhteisten keskusteluiden aikana. Niiden pohjalta suunniteltiin visuaalinen ilme, jonka kautta ajatustyön tulokset näkyvät myös ulospäin yrityksen asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja työntekijöille.

Viestinnän kivijalka on brändikirja, josta voi kaivaa käyttöön muun muassa uuden logon eri versiot, brändin väripaletin tai siihen kuuluvan typografian. Wallin kertoo käyttävänsä kirjaa usein apuna, kun hän aloittaa esimerkiksi yritysesittelyn tekemisen.

”Siinä on tosi hyvät käyttöohjeet”, hän kehuu.

Brändi näkyy konkreettisesti myös vähitellen uusituissa työvaatteissa, laskupohjissa, uusilla verkkosivuilla ja esimerkiksi pakettiautojen tuoreissa teippauksissa. Yhä useampi asiakaspuhelu alkaakin Wallinin mukaan nykyään sanoilla: Mä näin teidän auton ja ajattelin soittaa.

Hän kiittelee Knokia kokonaisvaltaisista palveluista ja erittäin sitoutuneesta asenteesta.

”Keskusteluiden aikana ei tullut kertaakaan sellainen olo, että Jannella olisi ollut kiire jonnekin. Omia ajatuksia sai työstää rauhassa, eikä vastauksia tarvinnut tarjoilla kuin apteekin hyllyltä.”

Mitä suunnittelimme?

Brändistrategia: missio ja visio + arvot ja tarkoitus + kohderyhmät + persoonallisuus + kärkiviestit + hissipuhe
Yritysilme: logo + värimaailma + typografia + graafiset elementit + graafinen ohjeisto
Kosketuspisteet: nettisivut + PowerPoint-pohja + ajoneuvoteippaukset + Mainospohja + asiakastarinat


Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.