Suunnittelemme mainosjulisteet suurista pienempiin, kehyksillä tai ilman. Julisteet ovat helppo tapa mainostaa tulevia tapahtumia, ohjata ihmisiä, kertoa alennusmyynnistä, kertoa tuotteista messuilla jne. Julisteilla voit helposti myös parantaa toimitilojesi viihtyvyyttä. Materiaalivalinnassa kannattaa huomioida, tuleeko juliste sisä- vai ulkokäyttöön.
Kysy myös julisteellesi kapa-levypohjustusta, erilaisia seinätaskuja tai vaikkapa A-ständiä. Jos mielessäsi on esimerkiksi tapahtuman mainostaminen tai tuotepromootio, sopii julisteen rinnalle helposti jaettava flyer, eli lentolehtinen.
Julistesuunnittelun haasteena ovat julisteen muoto sekä käyttöympäristö. Julisteita katsotaan usein hyvin lyhyen aikaa esimerkiksi liikkuvasta autosta tai muuten ohi kulkiessa. Tämän vuoksi julisteet kannattaa aina suunnitella mahdollisimman yksinkertaisiksi ja rajoittaa siinä näytettävän sisällön määrää.
Kuten graafisessa suunnittelussa yleensäkin, myös julisteessa tulisi olla yksi pääfokuselementti, johon katse ensimmäisenä kohdistuu. Jos julisteessa käytetään valokuvaa, tulisi kuvan olla mahdollisimman selkeä, ilman suurta määrää yksityiskohtia. Mikäli julisteeseen sopivia kuvia ei löydy yrityksen arkistoista ja erillisiä kuvauksia ei haluta järjestää, voi julisteissa hyödyntää maksullisia (esim. iStock) tai ilmaisia (esim. Unsplash) kuvapankkeja.