Sähköpostimarkkinointi on erittäin kustannustehokas ja oikein tehtynä yksi tehokkaimmista sähköisen markkinoinnin työkaluista yrityksille. Parhaimmillaan se lisää sivustosi liikennettä ja kasvattaa yrityksesi mainetta asiantuntijana. Väärin toteutettuna sähköpostimarkkinointi on monen mielestä roskapostia, mikä saattaa pahimmassa tapauksessa vahingoittaa yrityksesi imagoa.

Verrattuna useimpiin sosiaalisen median yrityssivuihin, sähköpostimarkkinoinnin kontaktilistan omistaa yritys itse, ei esimerkiksi Facebook, joka voi mielivaltaisesti muuttaa ehtoja vaikkapa markkinointiviestiesi näkyvyyden osalta.

Älä pakkomarkkinoi

On erittäin suositeltavaa rakentaa oma sähköpostitietokanta, kuin ostaa lista vaikkapa palveluna. Paras tapa alkaa rakentaa sähköpostimarkkinoinnin tilaajalistaa, on kysyä jokaiselta nykyiseltä asiakkaalta lupaa liittää heidät listalle. Tämä varmistaa sen, etteivät asiakkaasi koe viestejä roskapostiksi. Kerro samalla, että otat heihin ajoittain yhteyttä uutiskirjeen, erikoistarjouksen tms. muodossa. Näin pääset listassa alkuun. Kun lähetät asiakkaillesi tietoa, jonka he kokevat hyödylliseksi, saattavat he jopa jakaa tietoa eteenpäin. Kuten huomaat, kun viesti on oikein rakennettu, voivat tilaajamäärät kasvaa jopa automaattisesti.

Tämän lisäksi tarvitset sivustollesi sähköpostilistalle rekisteröitymislomakkeen ja linkin tuohon lomakkeeseen sijoitettuna näkyvälle paikalle. Saadaksesi uusia tilaajia suosittelen tarjoamaan asiakkaillesi jotain, minkä he kokevat hyödylliseksi. Tämä voi olla esimerkiksi alennus seuraavasta tilauksesta, ilmainen opas, tuotenäyte jne. Asiakkaalta kannattaa pyytää vastineeksi vain nimi ja sähköposti. Mitä enemmän pyydät tietoa, sitä vaikeampi sitä on saada. On myös tärkeää huomauttaa, ettet milloinkaan tule antamaan tietoja eteenpäin.

Kun lähetät listalle tarkoin laadittuja viestejäsi, tee niin maksimissaan neljä kertaa kuukaudessa. Liika on liikaa, vaikka viestit olisivat kuinka loistavia. Näin vastaanottajasi odottavat viestejäsi ja harvempi haluaa poistua listalta.

Pyydä asiakkaasi apuun

Lopuksi, muista pyytää lukijoitasi välittämään viestisi eteenpäin heidän kontakteilleen. Varmistat tämän riittävän laadukkaalla sisällöllä. Älä kuitenkaan oleta, että lukijat tekevät näin, ellet heitä kehota näin tekemään. Lisää vielä viestisi loppuun uusille vastaanottajille kohdistettu viesti, kuten esimerkiksi:
”Jos olet saanut tämän viestin ystäväsi kautta ja haluat vastaanottaa uutiskirjeitämme, voit liittyä vastaanottolistallemme täällä (linkki sivustosi uutiskirjeen tilaussivulle)”


Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.