Käsitelläänpä erästä markkinoinnin käsitettä, joka on tuttu meille kaikille. Olet varmasti joskus kysynyt ystävältäsi suositusta jostakin tuotteesta tai palvelusta, tai ehkäpä sinä itse olet innokkaasti kertonut juuri avatusta ravintolasta kaupungissa. Tämäntyyppinen toiminta tunnetaan markkinoinnin kentällä WOM-markkinointina, toisin sanoen suusta suuhun tapahtuvana markkinointina tai tuttavallisemmin puskaradiona.
Mitä yrityksestäsi puhutaan selkäsi takana?
Mikä on brändisi arvo? Se on yksinkertaisesti se, mitä ihmiset sanovat yrityksestäsi, kun et ole kuuloetäisyydellä. WOM-markkinointi on strategia, jossa yritykset rohkaisevat asiakkaitaan jakamaan positiivisia kokemuksiaan tuotteistaan tai palveluistaan. Se on sydämellisimmillään vilpitöntä suosittelemista.
On päivän selvää, että yrityksillä ei ole täyttä kontrollia siitä, mitä niiden tuotteista tai palveluista sanotaan. Puskaradio on osa arkipäiväisiä keskusteluja, ja internetissä törmäämme jatkuvasti tuotearvosteluihin ja suosituksiin keskustelupalstoilla sekä somessa. On olennaista ymmärtää, että suosittelut voivat kääntyä myös negatiivisiksi ja vahingoittaa yritystä. WOM-markkinoinnin tavoite on vaikuttaa näihin keskusteluihin positiivisesti, missä tahansa ne tapahtuvatkaan.
Miten voin vaikuttaa puskaradioon?
Miten voit sitten vaikuttaa kaverilta toiselle leviävään maineeseen? Harkitse seuraavia toimia:
- Pidä huolta siitä, että yrityksesi brändin pohjatyöt on tehty
- Verkostoidu.
- Lähetä tuotenäytteitä internet-vaikuttajille.
- Luo oma hashtag ja rohkaise asiakkaita käyttämään sitä (#knokkelaa).
- Käytä hyväksi asiakkaidesi luomaa sisältöä, jossa tuotteesi tai palvelusi on esillä – muista kysyä lupa.
- Anna asiakkaille mahdollisuus arvostella ostamansa tuote ja palvelu.
- Yllätä asiakas positiivisesti.
- Järjestä kilpailuja ja arvontoja.
- Seuraa ja vastaa asiakaspalautteisiin.
- Ehkä itsestään selvää, mutta… käyttäydy nätisti.
Vaikka jotkut yrittäjät luottavat puskaradion voimaan, se ei voi olla ainoa markkinointikeino. Maineen leviäminen vaatii, että yrityksen perusnäkyvyys on kunnossa, tai muuten luottamus saattaa karista jo ensikosketuksessa. Etenkin uudelle yrittäjälle puskaradio on liian hidas tapa hankkia asiakkaita, ja moni löytääkin itsensä odottamassa ensimmäisiä suositusten kautta tulevia asiakkaita vielä silloinkin kun rahat on loppu ja lappu luukulla.
Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.