Kun yrityksen brändi-ilme (eli yritysilme) on kerran suunniteltu, on suhteellisen helppoa jämähtää paikalleen. Etenkin jos yrityksellä on pitkä historia voi yritysilmeen uudistus tuntua jopa turhalta. Saatat pohtia, ”meillähän on jo yritys-ilme”. On totta, ettei brändiä pidä uudistaa vain uudistamisen takia, mutta jos jokin alla olevista tuntuu vaivaavan, pohdi olisiko aika uudistukselle.
1. Brändi-ilme ei ole johdonmukainen
Tuntuuko siltä, että lähes jokainen markkinointitoimenpiteesi näyttää erilaiselta? Johdonmukaisuus yrityksen visuaalisessa ilmeessä, kuten koko brändi-identiteetissä on kaiken a ja o. Jokainen toimenpide vaikuttaa brändi-imagoon ja haluat näyttää tunnistettavalta joka tilanteessa. Tuskin itsekään pukeudut kovin eri tavoin jokaiseen tapaamiseen. Tänään bisnesmies, huomenna punkkari ja ylihuomenna hippi. Se hämmentää.
2. Yrityksesi ilme ei erotu kilpailijoista
Kun vertaan yrityksesi brändi-ilmettä kilpailijoihin, toistuvatko kaikilla samat värit, muotokieli, kuvamaailma ja typografia? Monilla tuntuu olevan pääajatuksena mielummin sulautua kuin erottua. Jos et erotu, tavalla tai toisella, on asiakkaalle aivan sama keneltä hän ostaa.
3. Brändi-ilmeesi ei heijasta yrityksesi arvoja
Ei ole yhdentekevää mitä yrityksen arvot ovat. Arvojen takana tulee luonnollisestikin seistä koko yrityksen. Myös yritysilmeen tulee näitä heijastaa omalla muotokielellään. Visuaalisuus vahvistaa yrityksen arvoja. Esimerkiksi jos yrityksen yhtenä arvona on hauskuus (tekemisen pitää olla aina hauskaa), mutta yritysilme huokuu synkkyyttä, eivät ilme ja arvot kohtaa.
4. Brändi-ilmeesi on aikansa tuote ja vanhentunut
Etenkin internet-aikakaudella graafisessa suunnittelun parissa syntyy vuosittain trendejä ja niitä käytetään jopa yritysilmeiden suunnittelun pohjana. Trendit vaihtuvat nopeasti toiseen ja niitä ylikäytetään helposti, jolloin niihin myös kyllästytään nopeasti. Hyvä graafinen suunnittelija tekee yritysilmeestä ajattoman. Se ei estä silti sitä, etteikö ilme voisi pikkuhiljaa kehittyä, jolloin trendejä voi ottaa mukaan ilmeeseen sopivassa määrin.
5. Yrityksen ilme ei enää puhuttele kohderyhmää
Sinulla on pitkään toiminut yritys ja olet valmistanut tuotteita, joita tietty kohderyhmä on tähän päivään asti ostanut. Havaitset kuitenkin ostoinnokkuudessa takapakkia ihan vaan ikääntyvän kohderyhmäsi luonnollisen poistuman kautta. Ymmärrät, että jotta hyvä tuotteesi myy myös jatkossa, tulee sinun uudistua ja kohdentaa brändisi nuoremmalle sukupolvelle. Se sama yritysilme / brändi-ilme ei puhuttele nuorempia, mikä puhutteli aikoinaan vanhempia. Siispä uudistut.
6. Yritykselläsi ei ole graafista ohjeistoa, eikä oikeastaan edes koko brändi-ilmettä
Sanotaan, että brändi ei ole logo. Pelkkä logo ei myöskään ole yritysilme. Logo allekirjoittaa yritysilmeen. Itse yritysilme koostuu mm. logosta, väripaletista, typografiasta, graafisista elementeistä, ikoneista ja valokuvista. Yksinkertainen testi, näyttääkö esimerkiksi nettisivusi yritykseltäsi, on piilottaa logo. Jos sivusto on yhä visuaalisesti yrityksesi näköinen, on homma luultavasti kunnossa. Jos se puolestaan näyttää siltä, että kyse voisi olla minkä tahansa yrityksen nettisivustosta, ollaan pahasti pielessä.
Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.