Tässä artikkelissa käymme lyhyesti läpi yrityksen kuusi tärkeää yritysilmeen sovellusta digiympäristöihin. Yrityksen brändin johdonmukaisuus on digitaalisissa ympäristöissä aivan yhtä tärkeää kuin perinteisessä markkinoinnissa. Moni ajattelee, että kun nettisivut ovat kunnossa, on homma taputeltu ja brändi kunnossa. Kohtaamme asiakkaitamme kuitenkin päivittäin esimerkiksi sähköpostin välityksellä. Listasimme kuusi tärkeää osa-aluetta, joissa yritysilmeen tulisi olla johdonmukainen.
1. Internetsivut
Internetisivut, kotisivut, verkkosivut, nettisivut… rakkaalla lapsella on monta nimeä. Nettisivut ovat yrityksesi virtuaalinen julkisivu. Onkin erityisen tärkeää, että sivuston värit, fonttivalinnat, graafiset elementit ja kuvamaailma ovat johdonmukaisesti linjassa muun markkinoinnin kanssa.
2. Sähköpostiallekirjoitus
Allekirjoituksesi on ehkä näkyvin elementti yrityksesi päivittäisessä kommunikoinnissa. Jokaisella yrityksen työntekijällä tulisi olla yhtenäinen allekirjoitus.
Sähköpostiallekirjoituksessa olevat elementit
- allekirjoittajan nimi ja yhteystiedot
- yrityksen logo
- internetsivujen osoite
- some-linkit
Voit myös hyödyntää sähköpostiallekirjoitusta mainospaikkana.
3. Yrityksen some-profiilit
Jokaisesta sosiaalisen median kanavasta löytyy paikka yrityksen logolle ja sivun kansikuvalle. Vähintäänkin näiden tulisi olla kunnossa. Extrana voi olla kuvapäivityksiä varten erikseen suunniteltu pohja, jossa valmiit elementit. Näin jokainen julkaisu kanavassa on yhdenmukainen toistensa kanssa.
4. Tarjouspohja Word- tai PowerPoint-muodossa
Yksinkertaisimmillaan tarjous on yksisivuinen dokumentti. Mitä suurempia kokonaisuuksia myyt, sitä useampisivuinen tarjouksesta usein tulee. Hyvin suunniteltu tarjouspohja lisää luotettavuutta ja vahvistaa yritysidentiteettiä. Kilpailutilanteessa hyvä tarjouspohja voi muuttaa kaiken.
Loistavia työkaluvaihtoehtoja tarjouksen laadintaan on esim.
- Microsoft Word
- Microsoft Powerpoint
- Google Docs
- Google Slides
5. Yritysesittely PowerPoint-muodossa
Ennemmin tai myöhemmin joudut esittelemään yrityksesi toimintaa asiakkaillesi tai yhteistyökumppaneillesi. Yrityksellä tulisi olla nopeasti aina käsillä hyvin suunniteltu presentaatio, jossa jokainen dia on huolella pohdittu niin visuaalisesti kuin sisällöltään. Microsoft PowerPoint, Apple Keynote tai Google Slides toimii erinomaisesti presentoinnissa niin neuvotteluhuoneessa kuin etänä verkkoyhteyden takaa.
Tutustu myös blogikirjoitukseen ”8 vinkkiä parempaan PowerPoint-esitykseen”.
6. Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostimarkkinointi on oikein tehtynä tehokas markkinointikeino. Visuaalisesti ja sisällöltään kiinnostava, hyvin jäsennelty ja selkeä sähköposti avataan ja luetaan todennäköisemmin. Se myös tukee ja rakentaa yrityksesi tarinaa ja identiteettiä.
Lue lisää aiheesta blogikirjoituksessa ”Sähköpostimarkkinointi, spämmiä vai lisäarvoa?”.
Hyvin rakennettu brändi luo luottamusta, joka on oikotie ostopäätökseen. Ota meihin yhteyttä kun haluat jutella aiheesta lisää.